אנחנו מזמינים אותך להרשם או לפנות אלינו כדי להתרשם בעצמך משירותי המשרד והנהלת החשבונות הממוחשבת שלנו הכוללת שימוש בתוכנה לניהול חשבונות בשיטה הכפולה.
מהי חשבונית עסקה? מי רשאי להוציא חשבונית זו? ממה מורכבת חשבונית עסקה ובמה היא שונה מכל חשבונית מס אחרת? מה היתרונות בהוצאת חשבוניות עסקה ללקוחות? האם צריך לדווח על החשבונית במסגרת הגשת דיווח מע”מ אחת לחודש או חודשיים? המומחים של מערכת הנהלת חשבונות באינטרנט UCAN2 עונים על כל השאלות שלכם בנושא זה.
כל עצמאי (עוסק) המנהל עסק בישראל חייב על פי החוק ותקנות המס לתעד ולדווח על העסקאות שהוא מבצע עם לקוחותיו, בין אם הוא עוסק מורשה ובין אם עוסק פטור. בתוך כך, עוסק מורשה נדרש להוציא חשבונית עסקה ללקוח, אך הוא רשאי להוציא גם חשבונית מס במקומה, ובמקרה זה עליו לדווח על החשבונית ולהעביר את המע”מ שהוא גבה מהלקוח. אם הלקוח דורש לקבל חשבונית מס, העוסק המורשה חייב להוציא את חשבונית המס, ולאחר קבלת התגמול מהלקוח עליו להוציא גם קבלה.
בשנת 2012 בוצע תיקון לחוק המע”מ וכיום העוסק רשאי להוציא חשבונית עסקה לצורך תיעוד העסקה עם הלקוח – הוא נדרש להוציא את חשבונית המס במועד התשלום בפועל, ובאפשרותו להוציא חשבונית מס/קבלה לאחר קבלת התגמול.
באופן כללי, חשבונית עסקה היא מסמך חשבונאי מוכר לתיעוד עסקאות, והמסמך מהווה דרישת תשלום ללקוחות העסק. היתרון בהוצאות חשבונית מסוג זה הוא דחיית תשלום המע”מ לרשות המיסים, מאחר שאם מוציאים חשבוניות מס יש לדווח עליהן במסגרת דיווח מע”מ חודשי או דו חודשי, והדיווח מחייב את העוסק להעביר את המע”מ שהוא גבה מלקוחותיו, כאשר העוסק המורשה רשאי לקזז מע”מ תשומות.
היתרון המרכזי בהוצאת חשבוניות עסקה הוא שחשבונית זו אינה יוצרת אירוע מס, לכן העוסק המורשה לא נדרש להעביר את המע”מ לרשות המיסים ועליו לעשות זאת רק לאחר הוצאת חשבונית המס או חשבונית מס/קבלה. לכן, כדאי לכל העצמאים להכיר את המסמך ולהשתמש בו נכון ובתבונה, וכך מגשרים על הפער התזרימי שמכביד על עוסקים רבים, מאחר שאם מדווחים על העסקה לאחר הוצאת חשבונית המס העוסק חייב להעביר את המע”מ למרות שהוא עדיין לא קיבל תשלום מהלקוח.
המבנה של חשבונית עסקה מזכיר מאוד את המבנה של חשבונית רגילה, והמסמך מורכב מהשדות הבאים:
פרטי העוסק – בראש המסמך מופיעים פרטים של העוסק שמוציא את החשבונית, לרבות מספר עוסק, טלפון, מייל ועוד.
פרטי הלקוח – שם הלקוח מקבל השירות או פרטי הלקוח שרכש מוצר מהעוסק.
תאריך – המסמך כולל תאריך ביצוע העסקה, מועד הפקת החשבונית ומועד תשלום.
מספר סידורי – המסמך חייב לכלול מספר סידורי ייחודי לעסקה זו.
מקור/העתק – חייב להופיע המסמך (חשבונית מקור או העתק).
תיאור העסקה – פירוט על השירות או המוצר, כולל כמויות.
סכום העסקה – פירוט של סכום העסקה סה”כ, לרבות סכום המע”מ וסך הכול לתשלום. המסמך חייב לציין האם יש לעוסק ניכוי מס במקור.
חתימה – בסוף המסמך יש שדה שבו העוסק חייב לחתום, אם מוציאים חשבונית דיגיטלית באמצעות מערכת כזו או אחרת, המערכת תוסיף חתימה דיגיטלית של העוסק.
עוסק מורשה – עוסק מורשה חייב להוציא חשבונית עסקה ללקוח, אלא אם הלקוח דורש ממנו חשבונית מס, ואז עליו להוציא מסמך זה לפי דרישת הלקוח. המסמך נועד לתיעוד העסקאות עם לקוחות העסק, ובמועד קבלת התשלום העוסק המורשה חייב להוציא חשבונית מס/קבלה ולהעביר את המע”מ בזמן, ובשלב זה באפשרותו לקזז מע”מ תשומות.
עוסק פטור – העוסק הפטור אינו חייב להוציא חשבונית עסקה אך הוא חייב להוציא קבלה לאחר קבלת התשלום מהלקוח. חשוב לזכור כי עוסקים פטורים אינם נדרשים לדווח למע”מ אחת לחודש או חודשיים מאחר שהם אינם רשאים לגבות מע”מ מהלקוחות, ולכן הם לא יכולים לקזז מע”מ תשומות.
כאמור, עוסקים מורשים חייבים להוציא את חשבונית העסקה כדי לתעד את העסקה עם הלקוחות שלהם, והמסמך מהווה דרישת תשלום. העוסק הפטור רשאי להוציא מסמך זה, אך הוא אינו חייב לעשות זאת.
מומלץ לעבור למערכת הנהלת חשבונות באינטרנט באמצעותה ניתן להוציא את כל סוגי החשבוניות והקבלות, בלחיצת כפתור, וכך שומרים על סדר וארגון בעסק, מקפידים על הוראות רשות המיסים וזוכים ליתרונות רבים נוספים.