אנחנו מזמינים אותך להרשם או לפנות אלינו כדי להתרשם בעצמך משירותי המשרד והנהלת החשבונות הממוחשבת שלנו הכוללת שימוש בתוכנה לניהול חשבונות בשיטה הכפולה.
ריכזנו במקום אחד את כל המידע כל המידע שיחסוך לך התרוצצות במשרדים השונים. המידע המובא בפניך עשוי לסייע לך בצעדיך הראשונים עם פתיחת העסק
מערכת הנהלת חשבונות מציגה: מדריך מע”מ (מס ערך מוסף) לעוסק חדש במדריך זה מובא מידע ראשוני בלבד ליחיד, לשותפות או לחברה, שעומדים לבצע פעילות עסקית, כגון: מכירת נכס, טובין או מקרקעין, או מתן שירות – ונדרשים להירשם כעוסק במשרד מע”מ האזורי
עסקאות המבוצעות באזור סחר חופשי (אס”ח) באילת
האמור במדריך זה בעניין עסקאות חל על עסקאות המבוצעות מחוץ לאילת. לגבי עסקאות המבוצעות באילת או עם גופים באילת, יש לפנות למשרד מע”מ ואס”ח באילת, לשם קבלת ייעוץ והדרכה.
אם אתה אדם (יחיד), שותפות או חברה, העומדים למכור נכס, טובין או מקרקעין, או לתת שירות במהלך עסקיהם – עליך להירשם כעוסק במשרד אזורי מע”מ הקרוב למקום העסק או הפעילות העסקית. הרישום חייב להתבצע לא יאוחר מהיום שבו החלה הפעילות העסקית.
אלו מסמכים יש להביא לצורך רישום כעוסק?
המסמכים הדרושים לצורך רישום כעוסק, על פי הפירוט הבא:
רישום במע”מ | המסמכים הדרושים |
עוסק (יחיד) |
|
שותפות (שני אנשים או יותר) |
|
חברה בע”מ |
|
קבלת אישור על הרישום כעוסק
פרטים נוספים בעניין דיווחים, הוצאת חשבוניות ועוד – ניתן לקבל במשרד אזורי מע”מ הקרוב למקום עסקך.
עליך לנהל פנקסי חשבונות לפי דרישות מס הכנסה ומס ערך מוסף. עליך לפנות למשרד פקיד השומה לפתיחת תיק ולקבלת הסבר בדבר ניהול ספרי העסק. את פנקסי החשבונות, הרישומים ומסמכים אחרים הקשורים לניהול העסק, עליך לשמור במשך שבע שנים.
סכום המע”מ מחושב בשיעור קבוע ממחיר העיסקה. מחירה של העיסקה הוא כפי שסוכם בין שני הצדדים – העוסק והלקוח, לרבות כל ההוצאות החלות על העיסקה.
במקרה של עיסקה שמחירה מושפע מיחסים מיוחדים בין הצדדים (כגון קרבת משפחה), מחיר העיסקה לעניין המס יהיה המחיר הנהוג בתנאים הרגילים, או סה”כ העלות + הרווח המקובל בענף.
ברוב המקרים, מועד החיוב במס הוא עם מסירת הטובין או מתן השירות. בתוך שבועיים ממועד עליך להוציא חשבונית. עם זאת, יש עסקאות שבהן מועד החיוב הוא עם קבלת התשלום, ולגבי עסקאות אלו עליך להוציא חשבונית תוך שבוע ימים מיום קבלת התשלום. במתן שירות מתמשך, שלא ניתן להפריד בין חלקיו, מועד החיוב במס הוא עם גמר מתן השירות, או עם קבלת מקדמה על חשבון התמורה. נותן השירות חייב להוציא חשבונית בתוך 7 ימים מגמר מתן השירות, או ממועד קבלת המקדמה. כאשר אתה נוטל מעסקך נכס כלשהו – מקרקעין או טובין – לשימושך העצמי, חל החיוב במס עם נטילת הנכס.
כעוסק, עליך להמציא ללקוח חשבונית עיסקה על כל מכירה או מתן שירות. חשבונית עסקה כוללת את הפרטים הבאים:
אם אתה עוסק מורשה (אך לא עוסק פטור), אתה רשאי להוציא חשבונית מס במקום חשבונית עסקה, ואתה חייב לעשות כן על פי דרישת הלקוח.
חשבונית מס משמשת כאסמכתא למקבל אותה, לצורך ניכוי מס תשומות. החשבונית מודפסת מראש בבית דפוס או בהדפסת מחשב, וכוללת את כל הנתונים הבאים:
עליך לציין בחשבונית המס את הפרטים הבאים:
חשבונית, שחסרים בה אחד או יותר מהנתונים כאמור, או שהנתונים בה אינם מדוייקים או מלאים, לא תיחשב כחשבונית שהוצאה כדין.
מס תשומות ניתן לניכוי אך ורק על רכישות לצורכי העסק, ובלבד שברשותך חשבוניות מס שהוצאו על שמך כדין, או רשימוני יבוא על שמך.
אם נרשמת כעוסק לאחר שהתחלת בפעילות עסקית, לא ניתן לנכות את מס התשומות ששילמת לפני הרישום, אלא אם כן יוכח שהתשומות נרכשו בשלבי הקמת העסק ושימשו לצורך הקמתו בלבד.
מבחינים בין שני סוגים של תשומות:
א. תשומות על ציוד ונכסים קבועים הנוגעות לרכישת מבנה וציוד הקבע של העסק, שאינם מיועדים למכירה במסגרת הפעילות הרגילה של העסק: רכישת קרקע לעסק, הקמת מבנה, רכישת מכונות לעסק.
ב. תשומות על רכישות שוטפות לצורכי העסק, כגון: קניית מלאי סחורות לצורך מכירתן בעסק, רכישת חומרים המשמשים למתן שירות בעסק, וכן הוצאות על שירותים הניתנים לצורכי העסק, כגון: ייעוץ, טלפון, חשמל, מים.
בדרך כלל, אין לנכות מס תשומות על רכישת רכב פרטי (כמשמעותו בתקנה 1 לתקנות מע”מ, התשל”ו-1976). אולם קיימים עיסוקים, כגון :מורי נהיגה ומורי דרך לטיולי שטח, שלגביהם ניתן לנכות מס תשומות על רכישת רכב פרטי, ככל שהרכב ישמש אך ורק לצורכי העסק.
ניתן לנכות מס תשומות על רכישת רכב מסחרי שמשקלו עולה על 3,500 ק”ג (שאינו רכב פרטי כאמור לעיל), המשמש לצורכי העסק.
למען הסר ספק בנושא זה, ולידיעה ברורה, אם המס על רכישת הרכב שבו מדובר מותר בניכוי, תוכל לבדוק בהוראות ניכוי מס תשומות בגין רכישת רכב ואופנוע כמתפרסם באתר הרשות, או לברר את העניין במשרד אזורי מע”מ עוד לפני הרכישה. לשם כך עליך להציג עלון מכירה של הרכב, או פרטים מדויקים עליו.
לגבי רכב פרטי המשמש להפעלת העסק, אתה רשאי לנכות מס על ההוצאות השוטפות הכרוכות בו על פי הפירוט הבא:
דוח תקופתי על פעילות עסקית
עם רישומך כעוסק, תקבל טופס דו”ח תקופתי לתקופת הדיווח הקרובה. בהמשך תקבל בדואר פנקס דו”חות שישמש אותך עד סוף שנת המס השוטפת. בפנקס תמצא הסברים נוספים לגבי אופן מילוי הדו”ח התקופתי. אם מסיבה כלשהי לא הגיע אליך פנקס הדו”חות, דאג לקבל טופסי דיווח ממשרד מע”מ האזורי שבו נרשמת.
תקופת הדיווח היא בת חודש או חודשיים, כפי שייקבע.
הדו”ח התקופתי כולל:
אם סכום מס התשומות גבוה מסכום מס העסקאות, מגיע לך הסכום העודף – במקרה זה עליך להגיש דוח להחזר.
עליך להגיש את הדוח בתוך 15 יום מתום תקופת הדיווח. אם אתה מדווח אחת לחודש, תקופת הדיווח שלך היא בת חודש. לדוגמה: דוח 1/08 יכלול את כל העסקאות שבוצעו בין 1.1.08 ובין 31.1.08, ויוגש לא יאוחר מיום 15.2.08.
אם אתה מדווח אחת לחודשיים, תקופת הדיווח שלך היא בת חודשיים. לדוגמה: דוח 4/08-3/08, יכלול את כל העסקאות שבוצעו בין 1.3.08 ובין 30.4.08, ויוגש לא יאוחר מיום 15.5.08.
דו”ח להחזר וגם “דוח אפס” יש להגיש במועד.
עליך להגיש את הדוח התקופתי במועד, גם אם לא הייתה לך פעילות עסקית בתקופה מסוימת. במקרה כזה עליך לציין ”אפס” במחזור העסקאות. אם אין לך פעילות במשך שתי תקופות דיווח רצופות, או יש לך עסקאות עונתיות או בלתי רצופות, פנה למשרד מע”מ האזורי כדי לברר אפשרות להקפיא את הדיווח.
חשוב מאוד להגיש את הדוח התקופתי בזמן. לידיעתך, איחור בהגשת הדו”ח יגרור לנקיטת אמצעים (כאמור בחוק), כגון:
במקרים של איחורים חוזרים ונשנים, תיתכן אף הגשת כתב אישום, בנוסף לנקיטת אמצעים אחרים. גילוי מקרה של דיווח כוזב, יגרור נקיטת אמצעים נגדך מצד רשויות המס.
דוח לתשלום, דוח אפס ודוח להחזר עד “הסכום הקובע” – יש להגיש באחד מסניפי בנק הדואר או באחד מהבנקים המסחריים.
כאשר סכום מס התשומות עודף על סכום מס העסקאות, מגיע לך החזר.
היכן מגישים דוח להחזר?
את הדוח להחזר עליך להגיש כאמור להלן בכפוף לסכום שנקבע בתקנה 23(ג) לתקנות מע”מ (הסכום מתעדכן פעמיים בשנה: ב-1 בינואר וב-1 ביולי, בהתאם למדד. ביולי 2008 הסכום שנקבע הוא: 16,423 ₪):
את הטפסים הבאים תוכל להוריד מאתר הרשות או לקבלם במשרד מע”מ האזורי:
טופס מע”מ 874 – ריכוז חשבוניות מס
טופס מע”מ 875 – ריכוז רשימוני יבוא
לטפסים אלו עליך לצרף חשבוניות, כשסכום המס המצויין בכל אחת מהן גבוה מ- 5,000 ש”ח. רצוי שתביא גם את הצילומים של החשבוניות הללו, למקרה שתתבקש להשאירם במשרד לשם בדיקה.
אם קנית רכב מסחרי לצורכי העסק, הבא עמך את רישיון הרכב ואישור העברת בעלות. אם רכשת נכס, הבא עמך את חוזה הרכישה.
לתשומת לבך:
במקרה שנפלה טעות ברישום סכום כלשהו הנדרש בדו”ח, באפשרותך להגיש ”דו”ח מתקן” שבו יצוייינו הפרטים הנכונים. עליך להגיש את הדו”ח המתקן אך ורק במשרד האזורי שבו מנוהל תיקך. אם כתוצאה מהתיקון תחוייב בתשלום נוסף, יינתן לך שובר לתשלום במשרד, ויהיה עליך לשלמו בבנק. יודגש, שתשלום נוסף זה מחייב גם תשלום ריבית והפרשי הצמדה (לפעמים גם קנסות בהתאם לנסיבות) לתקופה שבין המועד שבו היה עליך לשלם לבין המועד שבו שילמת בפועל.
עליך להודיע למשרד מע”מ שבו מנוהל תיקך על כל שינוי שחל בעסק, כגון: שינוי סוג פעילות, שינוי כתובת, שינוי מס’ טלפון, הפסקת פעילות עסקית (גם זמנית), חילופי גברי בשותפות, וכן על כל שינוי באחד הפרטים שבטופס הרישום.
טופס להודעה על שינוי בעסק תמצא בפנקס הדו”חות שיישלח אליך. עליך להודיע על השינוי בתוך 15 יום ממועד השינוי.
במקרה של סגירת העסק, עליך לפנות למשרד מע”מ האזורי בתוך 15 יום מהפסקת הפעילות העסקית, ולמלא טופס ‘הודעה על סגירת עסק/הצהרה’.
במקרה של שותפות שנסגרה, על כל שותף למלא את טופס ההודעה על סגירת העסק.
במקביל למילוי הטופס, עליך לבצע את הפעולות הבאות:
אם עיקר הכנסתך ממשכורת, גמלה או קצבה, ונתינת שירות לעוסק, למלכ”ר או למוסד כספי, אינך חייב ברישום כעוסק. המע”מ החל על השירות שאתה נותן, מוטל על מקבל השירות (מדובר במתן שירותים, בעיקר בתחום המקצועות החופשיים).
אם אתה שכיר המבצע עיסקה אקראית (חד-פעמית) בעלת אופי מסחרי, עליך לדווח על עיסקה זו באמצעות טופס דיווח – עסקת אקראי (טופס מע”מ 8356).
אם אתה משכיר נכס אחד או יותר ואין לך פעילות עסקית נוספת כעוסק, אתה רשאי להעביר את חובת תשלום המע”מ על דמי השכירות לשוכר, אם השוכר מסכים לכך.
לשאלות נוספות שמתעוררות בנושא, מומלץ שתפנה לקבל ייעוץ והכוונה במשרד אזורי מע”מ.