1-700-700-655 חודש מתנה

טופס 2550

כל מה שחשוב לדעת על טופס 2550

מהו טופס 2550? מתי צריך למלא ולהגיש את הטופס ולמה הוא משמש? מה קורה לאחר הגשת הטופס? האם כדאי להגיש את הטופס לסגירת תיק במס הכנסה בעזרת איש מקצוע כמו רואה חשבון מייצג? ובכן, כל עצמאי שסוגר את בית העסק שלו חייב לדווח על סגירת תיק יחיד במס הכנסה באמצעות מילוי והגשת הטופס, עדיף להגיש את הטופס בעזרת רואה חשבון מנוסה. במדריך זה המומחים עונים על השאלות הנפוצות בנושא סגירת התיק במס הכנסה.

 

מהו טופס 2550?

עצמאים רבים מחליטים לסגור את העסק שלהם מסיבה כזו או אחרת, וידוע כי עשרות אלפי עסקים קטנים ובינוניים נסגרים מדי שנה. כל עוסק מורשה או עוסק פטור שמחליט לסגור את העסק שלו חייב על פי הוראות מס הכנסה לדווח על כך באמצעות מילוי טופס 2550.

את הטופס יש להגיש לפקיד השומה במס הכנסה, בהתאם למשרד שבו מתנהל התיק שלו. עצמאי שסוגר את בית העסק חייב על פי ההוראות להגיש טופס סגירת תיק יחיד במס הכנסה בתוך 90 ימים, מיום סגירת העסק בפועל.

אם העצמאי העסיק עובדים בבית העסק שלו, עליו למלא טופס נוסף. העצמאי נדרש להגיש טופס הודעה על הפסקת העסקת עובדים ותשלומים באמצעות מילוי טופס 2552 (נספח ג’ להוראות הביצוע), מעבר להגשת הטופס לסגירת תיק יחיד (סגירת עסק/משלח יד).

 

את מי הוא משמש ומתי?

סגירת עסק היא פעולה מורכבת מבחינה רגשית ובדרך כלל גם מבחינה כלכלית, וכל עוסק פטור או עוסק מורשה אינו מעוניין להגיע למצב זה, אך לעיתים אין ברירה אלא לסגור את העסק, בדרך כלל בגלל צבירת הפסדים כספיים משמעותיים, בעיות הון חוזר, בעיות בריאות וכדומה.

עצמאי שסגר את העסק חייב לדווח על כך לפקיד השומה, וכל עוד הוא אינו מקבל אישור על סגירת תיק יחיד במס הכנסה – ברשות המיסים יראו בעסק שלו כעסק חי והוא ימשיך להיות מוגדר כחייב בהגשת דיווחים ותשלום למס הכנסה, וגם דמי הביטוח הלאומי יהיו גבוהים.

יש להגיש טופס 2550 בתוך 90 ימים מיום סגירת העסק, ולאחר ההודעה למס הכנסה על סגירת בית העסק העצמאי יקבל רשימת מטלות שעליו לבצע על מנת לסגור את התיק שלו באופן סופי.

 

מה קורה לאחר הגשת טופס זה?

לאחר הגשת טופס 2550 למס הכנסה מקבלים פעולות שונות שיש לבצע כדי לסגור את התיק באופן מוחלט. העצמאי נדרש לבצע את הפעולות הבאות:

  • הגשת טופס 18 למשרד מע”מ (טופס הצהרה על סגירת עסק).
  • מכירת הציוד, הנכסים והמלאי של העסק, יש להוציא חשבונית ולשלם מע”מ כנדרש.
  • הסדרת חובות פתוחים, אם קיימים.
  • דיווח על חשבוניות המס הריקות, כולל מספר סידורי.
  • הגשת טופס 2552 בהתאם לצורך.
  • הגשת דוח שנתי עבור שנת המס האחרונה שבה העסק פעל, גם אם רק מספר חודשים.
  • מילוי והגשת טופס 6101 לביטוח לאומי.
  • סגירת תיק ניכויים בביטוח לאומי, אם רלוונטי (טופס 699).
  • סגירת חשבון בנק עסקי.
  • עדכון על סגירת העסק לרשות המקומית, חברת חשמל, ספק תקשורת ואינטרנט וכו’.
  • ביטוח פוליסות ביטוח לעסק.

יש לשמור על פנקסי החשבונות לפחות 6 שנים בהתאם להוראות.

חשוב לציין כי לאחר סגירת העסק העצמאי (לשעבר) יכול למשוך חלק מהכספים הצבורים לזכותו בחיסכון הפנסיוני, ללא תשלום מס.

 

האם כדאי להגיש טופס 2550 יש צורך באיש מקצוע?

מומלץ למלא ולהגיש את הטופס לסגירת העסק למס הכנסה בעזרת איש מקצוע כמו רואה חשבון או יועץ מס, אפשר גם בעזרת עורך דין מנוסה. עדיף לסגור את העסק בעזרת רואה חשבון מייצג כדי לבצע את כל הפעולות הנדרשות לסגירת התיקים ברשויות המס.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי