1-700-700-655 חודש מתנה

טופס 100

טופס 100 - הפרטים שכדאי לדעת

מה זה טופס 100 ומי חייב לשדר אותו? מתי משתמשים בטופס הייעודי? למי משדרים טופס מאה (100) ומתי? ממה מורכב הטופס? מהם היתרונות במילוי הטופס הייעודי? איך להגיש את הטופס? המומחים של מערכת UCAN2 עונים על כל השאלות הנפוצות בנושא טופס 100.

 

מהו טופס 100?

הטופס הייעודי מהווה פירוט שנתי של השכר החודשי של העובד וכולל פירוט על ניכויי דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות. הטופס נועד לבדוק את הניכויים אשר נוכו משכר העובד לצורך תשלום דמי הביטוח במהלך שנת המס ולהחזרת ניכויים, אם קיימים, על ידי המוסד לביטוח לאומי.

החל מחודש אוקטובר 2021 כלל המעסיקים במשק חייבים לשדר את טופס מאה (100) על פי חוק, למעט משקי בית, והמעסיקים נדרשים לשדר את הטופס באופן מקוון ישירות למוסד לביטוח לאומי, ובנוסף עליהם לשדר את טופס 102. הטופס הייעודי כולל פירוט על השכר והניכויים על כלל עובדי החברה, וכל עובד רשאי לבקש מהמעסיק שלו את הטופס הכולל פירוט שכר וניכויים עד 7 שנים אחורה לצורך תיאום דמי ביטוח.

 

מה נחוץ לשידור טופס 100?

התיקון לחוק הביטוח הלאומי מחייב את כלל המעסיקים במשק למלא ולשלוח טופס 100 ייעודי, מעבר לטופס 102, ויש לשדר את הטופס באופן מקוון ומדי חודש. הטופס מהווה דיווח פרטני על כל עובד בחברה ועל פי התיקון לחוק יש לשדר את הטופס באופן מקוון עד ה-15 לחודש, בעבור המשכורות ששולמו בחודש הקודם. חשוב לציין כי הטופס החדש מחליף את הטופס הקודם והמודפס, זהו טופס דיגיטלי שפותח בביטוח לאומי בתקופת הקורונה וכך השכירים יכולים לבצע תיאום ניכויים במוסד לביטוח לאומי בקלות, והטופס משמש אותם לקבלת החזר כספי.

כדי לשדר את הטופס לביטוח לאומי אפשר למלא טופס מאה באופן מקוון באתר הביטוח הלאומי אך עדיף לשדר את הטופס ישירות מתוכנת שכר. חשוב לציין כי מעסיק שאינו משדר את הטופס במועד שנקבע בתיקון לחוק צפוי לעיצומים מביטוח לאומי.

 

מהם היתרונות במילוי טופס 100?

לאחר שהבנו מה זה טופס 100 כדאי להכיר את היתרונות של הטופס הדיגיטלי הייעודי:

  • הטופס החדש והדיגיטלי חוסך בירוקרטיה מהמעסיקים (גם מהשכירים) ומונע טעויות בנתונים. מילוי הטופס הידני והמודפס גזל זמן רב ומשאבים מהמעסיקים.
  • הטופס הייעודי מונע מהשכירים חובות רטרואקטיביים שנוצרו בעקבות אי דיווח על שינוי במצב תעסוקתי.
  • הטופס החדש מאפשר לשכירים לדרוש הפרשי דמי ביטוח בקלות, אם קיים פער בין התשלום בפועל לבין התשלום הנדרש. הטופס מקצר את זמן הטיפול.
  • הטופס הייעודי מקל על העובדים השכירים לדרוש גמלאות או תשלום דמי אבטלה מביטוח לאומי.
  • חובת השידור הקבועה בתיקון לחוק מחייבת את המעסיקים לדווח בזמן וכך יש פחות תלונות מצד העובדים השכירים כלפי המעסיקים בגין אי דיווח במועד.

כדאי לדעת כי בביטוח לאומי הפיקו את הטופס הדיגיטלי בל 100 בתקופת הקורונה כאשר התברר כי אין מידע על השכר החודשי של כלל העובדים השכירים במשק המקומי, לכן חלו עיכובים בתשלומי דמי אבטלה, ולא מעט מהשכירים נאלצו להתמודד עם הביורוקרטיה כדי לקבל את דמי האבטלה שהגיעו להם על פי חוק.

 

מתי משתמשים בטופס זה?

  • דיווח של המעסיקים, בהתאם לחובה החלה על כלל המעסיקים במשק על פי התיקון לחוק הביטוח הלאומי.
  • קבלת החזרים כספיים לעובדים שכירים בהליך תיאום ניכויים מהמוסד לביטוח לאומי.
  • תיאום ניכוי ביטוח לאומי לגמלאים, בדרך כלל כאשר מקבלים פנסיה משני מקורות שונים.
  • כאשר השכיר מגלה כי המעסיק שלו ניכה מהשכר דמי ביטוח גבוהים ממה שהיה צריך לשלם בפועל.

מומלץ לכל עובד שכיר המועסק אצל שני מעסיקים שונים (שני מקורות הכנסה) לערוך תיאום ניכויים כדי לקבל החזרים מהמוסד לביטוח לאומי ולהימנע מתשלום דמי ביטוח גבוהים ממה שעליו בפועל לשלם. ההמלצה תקפה גם לגמלאים אשר מקבלים קצבת פנסיה משני מקורות שונים.

 

ממה מורכב טופס 100?

בטופס 100 יש פירוט רב על השכר וניכויי דמי הביטוח הלאומי ודמי ביטוח בריאות שהמעסיק ניכה משכר העובד. טופס מאה (100) מורכב מארבעה חלקים:

חלק ראשון – פרטי המעסיק ומספר תיק ניכויים.

חלק שני – פרטי העובד השכיר , כולל מספר תעודת זהות ושם מלא.

חלק שלישי – פירוט שכר וניכויי דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות לשנת המס הרלוונטית. יש פירוט לפי חודשים והשדות שיש למלא בין היתר הם ניכוי ברוטו לביטוח לאומי, ניכוי דמי ביטוח לאומי, ניכוי דמי ביטוח בריאות, סה”כ ניכויים, אחוז משרה, פירוט בסיס השכר ועוד.

חלק רביעי – הצהרה של המעסיק כולל חתימה וחותמת.

למידע נוסף בנושא טופס בל 100 הנכם מוזמנים לפנות למומחים של מערכת UCAN2.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי