הקמת עסק: מדריך פתיחת עסק קטן או גדול
כדי להקים עסק עצמאי מצליח חייבים לבחור נכון את הרעיון העסקי, לבצע מחקרי שוק, להכין תוכנית עסקית, לבדוק פתרונות מימון ולהיעזר באנשי מקצוע מנוסים. המומחים שלנו ב-UCAN2 הכינו עבורכם מדריך בנושא הקמת עסק חדש, המדריך כולל הנחיות צעד אחר צעד להקמת עסק מצליח ומענה לשאלות נפוצות כמו איך פותחים עסק חדש? איך לבחור רעיון או נישה להקמת העסק החדש? באילו רשויות יש לבקר כדי להתחיל את הפעילות העסקית? איך לבחור נכון מקורות מימון, כיצד לאתר לקוחות חדשים לעסק ועוד.
בכל שאלה ובקשה הנכם מוזמנים לפנות אלינו למידע נוסף, לייעוץ מקצועי ולסיוע בהקמת העסק החדש.
פתיחת עסק חדש בישראל
ישראלים רבים חולמים על הקמת עסק עצמאי חדש ועוד רבים אחרים משתעשעים במחשבה ושוקלים יום אחד להפוך משכירים לעצמאים. כדי להקים עסק חדש מצליח יש לגבש רעיון עסקי, ללמוד את השוק, לבדוק את רמת התחרות ופוטנציאל הרווח בענף, לבחון את כדאיות הקמת העסק (בדיקת היתכנות כלכלית), להתייעץ ולקבל החלטה האם להגשים את החלום או לא.
בדרך כלל, פתיחת עסק חדש מלווה בהתרגשות עצומה ובהתלהבות, אך אין להתעלם מהסטטיסטיקה המגלה לנו מציאות מעט עגומה מאחר שעשרות אלפי עסקים קטנים ובינוניים אינם מצליחים לשרוד את שנתם הראשונה. מאחורי כל עסק שנסגר עומד יזם שחלומו התנפץ לרסיסים, ולרוב עליו לאחות את השברים ולהתגבר על הפסדים כספיים. יחד עם זאת, פתיחת עסק חדש מאפשרת לכם להגשים חלומות, לנהל עסק מצליח ומשגשג, ליהנות מאיכות חיים גבוהה ולהפוך לבוס של עצמכם. כדי למזער סיכונים כדאי להיעזר במומחים שלנו ולפתוח את העסק לאחר הכנת תוכנית עסקית ומחקרי שוק מעמיקים.
איך פותחים עסק?
כדי להקים עסק מצליח יש לאתר הזדמנות עסקית משתלמת, כלומר יש לחשוב על רעיון למיזם עסקי מצליח. כל אדם יכול להיות יזם, אך כדי להקים עסק מצליח נדרשות תכונות ומיומנויות מסוימות, ובנוסף מעבר לרעיון מנצח למיזם עסקי צריך ללמוד את התחום כדי להתמקצע ולהצליח בו. כדי להקים עסק חדש צריך לגייס כסף מהבית, ובהיעדר הון אישי פנוי יש לגייס מימון באמצעות הבנקים, קרנות מימון, חברות לאשראי חוץ בנקאי ועוד.
בתהליך הקמת המיזם העסקי יש להכין תוכנית עסקית, עדיף בעזרת אנשי מקצוע, לנטר וללמוד את המתחרים, לבצע בדיקת כדאיות כלכלית, לבחור נכון את התחום או הנישה ולהחליט על צורת ההתאגדות העסקית, כלומר האם לפתוח עוסק פטור, עוסק מורשה, שותפות או חברה בע”מ. לאחר ההחלטה איזה עסק לפתוח יש לבקר בשלוש תחנות, כלומר ברשויות המס הבאות: מע”מ, מס הכנסה וביטוח לאומי. כיום ניתן להקים את העסק באופן מקוון, לבד או על ידי מייצג מנוסה כמו רואה חשבון או יועץ מס.
כאשר מקימים עסק חדש יש להתמודד עם ביורוקרטיה, מוסדות פיננסיים, רשויות שונות ועוד. יש תחומי עיסוק המחייבים הוצאת אישורים שונים, למשל עסק בתחום המזון, לכן חשוב להבין וללמוד מראש מהם הצעדים שיש לבצע כדי להקים עסק עצמאי חוקי העומד בכל הדרישות והרגולציה.
בתור התחלה – בחירת תחום / נישה
המפתח להקמת עסק חדש מצליח הוא בחירה נכונה של תחום הפעילות העסקית או הנישה העסקית. להרבה אנשים יש רעיונות לעסקים חדשים והם בטוחים כי הרעיון שלהם שווה זהב ומבטיח להם הצלחה, אך בפועל לא כל רעיון הופך להזדמנות עסקית.
כדי לפתוח עסק חדש מצליח יש לזהות צורך או פתרון לבעיה הנדרש על ידי צרכנים פרטיים או על ידי לקוחות עסקיים או מוסדיים. העסק צריך לספק ערך כלשהו ולענות על ביקוש קיים, והעסק צריך להתאים לכישורים וליכולות של היזם.
כך לדוגמה, אין טעם לפתוח דוכן פלאפל או פעוטון נוסף במרכז היישוב אם העסקים הקיימים בקושי מצליחים לשרוד, אך כדאי להקים עסק לממכר מזון, פעוטון, חנות מזון, מספרה וכדומה בלב שכונה חדשה עם אוכלוסייה צעירה.
בדיקת נתח השוק שאליו תשאפו להגיע
טרם הקמת העסק החדש יש להכין תוכנית עסקית מפורטת ומאורגנת הכוללת מטרות ברות השגה, חזון, מחקר שוק ומתחרים, תזרים מזומנים, שיווק ומכירות ועוד. יש לבדוק את השוק בו מעוניינים לפעול ולנתח את הענף כדי להבין מה הפוטנציאל העסקי, להגדיר נתח שוק שרוצים לכבוש ולהציב יעדים ברורים. בשלב בדיקת השוק והגדרת היעדים העסקיים מומלץ לענות על השאלות המכווינות הבאות:
- מהי מטרת העסק?
- מהי ההזדמנות העסקית הקיימת?
- מהם מאפייני קהל היעד?
- מה הצורך של קהל היעד וכיצד העסק מספק מענה לצורכי השוק?
- מי המתחרים בנישה בה רוצים להקים עסק ומה נתח השוק שלהם?
- מהי אסטרטגיית הכניסה לשוק?
בעת בדיקת נתח השוק כדאי לבחון את איכות הרעיון וההיתכנות העסקית שלו תוך התייחסות לפרמטרים כגון: צורך במוצר או בשירות, חדשנות, עלות חומרים, השקעה נדרשת, משאבים הדרושים להקמת העסק החדש, יכולות של היזם, כולל יכולת כלכלית, מתחרים בשוק ועוד. אם מקימים עסק קטן לא חייבים להשקיע במחקרי שוק יקרים ואפשר ללמוד ולבחון את התחום באופן עצמאי ובעזרת כלים שונים.
לאחר בדיקת השוק והמתחרים חשוב להגדיר יעדים ברי השגה ויש לקבוע מהו נתח השוק ששואפים להשיג, בתקופת זמן מוגדרת מראש ובהתאם למשאבים של העסק.
לאילו רשויות צריכים לגשת?
כפי שציינו בתחילת המדריך יש לבקר בשלוש רשויות המס הבאות על מנת לפתוח תיק ולהתחיל את הפעילות העסקית:
מס ערך מוסף
הצעד הראשון להקמת העסק החדש מתחיל במשרד מס ערך מוסף, יש להחליט על צורת ההתאגדות (עוסק פטור, מורשה, שותפות או חברה בע”מ), כדי לפתוח תיק עוסק יש למלא טופס 821 ולצרף מסמכים על פי דרישה. יש מקצועות ותחומי עיסוק המחייבים פתיחת עוסק מורשה, לדוגמה אדריכלים, מהנדסים, רופאים, רואי חשבון ועורכי דין, ללא תלות במחזור העסקאות השנתי הצפוי.
מס הכנסה
הצעד השני הוא פתיחת תיק עוסק במס הכנסה, יש למלא טופס 5329 (דוח פרטים אישיים והצהרה על מקורות הכנסה) ולצרף מסמכים נלווים. אם מתכננים להעסיק עובדים בעסק החדש יש לפתוח תיק ניכויים במס הכנסה ובביטוח לאומי.
ביטוח לאומי
הצעד האחרון לרישום ולפתיחת תיק עוסק עצמאי ברשויות המס הוא פתיחת תיק במוסד לביטוח לאומי.
אם מתכננים להקים חברה בע”מ יש להתחיל ברישום העסק החדש אצל רשם החברות, ורק לאחר רישום החברה פותחים תיק ברשות המיסים.
חשוב לציין כי כיום ניתן לפתוח עסק חדש באופן מקוון לחלוטין ואין צורך להגיע פיזית למשרדי רשויות המס. מומלץ לפתוח את התיקים ברשויות המס בעזרת מייצג מנוסה כמו רואה חשבון או יועץ מס, שירות זה ניתן על ידי מערכת הנהלת חשבונות מקוונת UCAN2, צרו איתנו קשר ואנחנו נסייע לכם להקים עסק חדש בקלות ולאחר ייעוץ מקצועי.
האם לפתוח חשבון בנק במיוחד עבור העסק?
כאשר מקימים חברה בע”מ התקנות מחייבות פתיחת חשבון בנק עסקי. אם פותחים עוסק פטור או עוסק מורשה התקנות אינן מחייבות פתיחת חשבון בנק ייעודי לטובת העסק, יחד עם זאת בהחלט מומלץ להפריד את חשבון העובר ושב הפרטי מהחשבון העסקי.
פתיח חשבון בנק לטובת העסק בלבד מאפשרת לכם להפריד בין הכנסות העסק להכנסות ממקורות אחרים, למשל שכר של בן או בת הזוג, קל יותר לעקוב אחר הפעילות הפיננסית בחשבון וניתן לנהל טוב יותר את העסק החדש.
איך מכינים את מקום העסק?
בהתאם לסוג ולמאפייני העסק יש לבחור משרד, חנות או מבנה אחר. יש עסקים שניתן להפעיל מהבית כדי לחסוך עלויות שכר דירה והוצאות נוספות. חשוב לתכנן במקצועיות את מקום העסק ולחשוב על הלקוחות שיבקרו במקום. עיצוב מקום העסק נועד לצרכי מיתוג ושיווק, להעברת מסרים וליצירת אווירה המעודדת את הצרכנים לרכוש מוצרים או שירותים במקום.
איך מאתרים מקורות מימון?
להקמת העסק החדש יש לבחור נכון מקורות מימון שונים וחשוב לפזר סיכונים. כדי להקים עסק חדש אפשר לקחת הלוואות בערבות המדינה, הלוואות לעסק מבנקים ומחברות האשראי החוץ בנקאי ועוד. באופן כללי יש לגייס הון התחלתי המספיק להשקעות הנדרשות להתחלת הפעילות העסקית (ציוד, מכונות, רכב, חומרים, מלאי וכו’) וההון צריך להספיק למימון ההוצאות בחודשים הראשונים עד שהעסק מרוויח ועומד על רגליו.
השלב החשוב ביותר – מציאת לקוחות ראשונים
הצלחת העסק החדש תלויה בגיוס לקוחות ראשונים, זהו שלב חשוב ומרכזי המחייב תכנון מקדים והשקעה נכונה של משאבים בשיווק ובקידום המכירות. בתוכנית העסקית מפרטים על אסטרטגיית השיווק והמכירות, וכיום רוב מאמצי הפרסום והשיווק הם ברשת האינטרנט.
שלב המכירה הקריטי
לאחר הקמת העסק ופתיחת התיקים ברשויות המס אפשר להתחיל למכור מוצרים או שירותים ללקוחות, וחשוב לנהל את ספרי החשבונות ולהקפיד על הנהלת חשבונות, תכנון מס, הגשת דוחות ותשלומים בזמן לרשויות המס ויש לעקוב אחר ביצועי העסק כדי להתייעל ולהגדיל את המכירות.
נכתב ע”י:
יורם שיפר – רו”ח, מבעלי משרד רו”ח זיו, שיפר ושות’,
יזם אינטרנט בלתי נלאה, מפתח המערכת UCAN2
ועוד כמה וכמה מערכות אחרות שנועדו לעזור לבעלי עסקים לעוף אל עבר הזריחה.
הוא גם מנגן על טובה, מופיע עם תזמורת כלי הנשיפה כלים שלובים
ובסך הכל ממש שמח בחלקו.