אנחנו מזמינים אותך להרשם או לפנות אלינו כדי להתרשם בעצמך משירותי המשרד והנהלת החשבונות הממוחשבת שלנו הכוללת שימוש בתוכנה לניהול חשבונות בשיטה הכפולה.
מה זה מכפיל רווח ומה המשמעות שלו? כיצד מחשבים מכפילי רווח? מה השימושים הנפוצים של מכפיל רווח? האם יש הגדרות נוספות למונח זה? כיצד המכפיל קשור לחברה? אילו תובנות ניתן להסיק מחישוב מכפיל הרווח? המומחים של מערכת הנהלת חשבונות באינטרנט UCAN2 הכינו עבורנו מדריך מקצועי בנושא.
באופן כללי, מכפיל רווח, באנגלית Price earnings ratio (P/E Ration) הינו אינדיקטור כלכלי להערכת שווי חברות ולהשקעה במניות. המכפיל מוגדר כיחס בין שווי השוק של חברה מסוימת לבין הרווח הנקי שלה, לכן ניתן להשתמש בו להערכת שווי חברה ולבדיקה ראשונית לגבי כדאיות הרכישה של החברה. חישוב המכפיל מאפשר למשקיעים לדעת כמה שנים ייקח לחברה מסוימת להרוויח את השווי הנוכחי שלה.
כמו כן, המכפיל משמש אנליסטים ומשקיעים בשוק ההון וזהו כלי פיננסי חשוב המסייע להם להבין האם חברה היא זולה או יקרה ולקבל אומדן כללי תוך כמה זמן הם יוכלו להחזיר את ההשקעה שלהם.
חשוב לציין כי המכפיל נחשב לכלי פיננסי בסיסי ופשוט יחסית, לכן בדרך כלל משתמשים בו לצורך בדיקה ראשונית מהירה המסייעת למשקיע לבחון את כדאיות רכישת חברה כזו או אחרת. המכפיל יכול לסייע למשקיעים לבדוק האם חברה כלשהי נסחרת בשוק ההון במחיר נמוך או במחיר גבוה משווי השוק האמיתי והנוכחי שלה, אך כדי לקבל החלטה חכמה ונכונה יש להתייחס לגורמים ולפרמטרים נוספים, למשל יציבות החברה.
החישוב של מכפיל רווח אינו מסובך ויש נוסחת חישוב פשוטה למדי. כדי לחשב את המכפיל של חברה מסוימת יש לחלק את שווי השוק של החברה ברווח הכולל שלה. להלן נוסחת החישוב הכללית:
שווי השוק (Market Cap) חלקי רווח נקי ב-12 חודשים אחרונים (Net Income) = מכפיל רווח.
דוגמה לחישוב מכפיל הרווח של חברה מסוימת:
נניח וחברה X בעלת שווי שוק בגובה של 15 מיליון ₪ והרווח הנקי שלה ב-12 החודשים האחרונים עומד על 3 מיליון ₪. במקרה זה המכפיל הוא 5, כלומר המשקיע יכול להסיק כי החזר ההשקעה יהיה תוך 5 שנים.
נניח והמניה של חברת X נסחרת בבורסה לניירות ערך לפי מחיר של 100 ₪, והרווח למניה ב-12 החודשים האחרונים היה 5 ₪. במצב זה המכפיל הוא 20.
ראוי לציין כי חישוב מכפיל הרווח הוא כלי שימושי בקרב אנליסטים ומשקיעים, וכאשר מחשבים מכפיל גבוה עלולים לחשוב כי ההשקעה אינה טובה ולהימנע מרכישת מניה של חברה מסוימת, למרות שבפועל יש חברות שהמניות שלהן נסחרות בבורסה במכפיל גבוה מאוד, מעל 50, לכן יש להתייחס לפרמטרים נוספים, במיוחד אם מעוניינים להשקיע במניות של חברות הטכנולוגיה הגדולות והמובילות. לפיכך, במקרים מסוימים כדאי להתייחס למכפיל גבוה כצפי של האנליסטים לכך שהחברה תיהנה מרווח גבוה בעתיד.
לדוגמה: נניח ואנחנו מתלבטים בין רכישת מניות של ענקית הטכנולוגית אפל (Apple) לבין חברת אמזון. שווי השוק של אפל נכון למרץ 2024 הוא כ-3 טריליון דולר לעומת שווי שוק של אמזון שעומד על 1.69 טריליון דולר. במקרה זה עלינו להתייחס לרווח שכל חברה מפיקה ולא רק לשווי השוק שלה, מאחר שמכפיל הרווח של אפל הוא 31 לעומת המכפיל של אמזון העומד על 65. במקרה זה אפל נחשבת לזולה יותר מבחינת הרווחיות אך המשקיעים צופים שאמזון תמשיך לצמוח בקצב גבוה יותר.
מדוגמה זו אנחנו מבינים שהמכפיל הנמוך אינו בהכרח מעיד על כדאיות ההשקעה ובפועל עלינו להשוות מכפילי רווח של חברות בעלות מאפיינים דומים, כלומר חברות הפועלות באותו ענף, ואין להשוות את המכפילים של חברות הפועלות בענפים שונים, בין היתר בגלל מאפייני הצמיחה בכל ענף.
לחישוב האינדיקטור הכלכלי של מכפיל הרווח יש מספר שימושים. כדאי לדעת כי השימוש העיקרי במכפיל זה הוא בסיס להשוואה בין מחירי המניות שנסחרות בבורסה של חברות שונות הפועלות באותו ענף. כמו כן, המכפיל משמש כאינדיקטור לתמחור של חברה פרטית והוא מסייע בהחלטה האם להשקיע בחברה או לא.
משקיעים ואנליסטים הפועלים בשוק ההון משתמשים במכפילי הרווח לצורך החלטה האם להשקיע במניה מסוימת. כמו כן, ניתן להשתמש במכפיל כדי להחליט האם כדאי להשקיע בנכס נדל”ן כלשהו, בין אם מעוניינים להשקיע בנדל”ן למגורים ובין אם בנדל”ן מסחרי.
בתוך כך, נוסחת החישוב של מכפיל הרווח היא פשוטה למדי לכן מומלץ להימנע מהחלטות לגבי השקעות המבוססות רק על המכפיל, אך בהחלט כדאי להיעזר בנוסחת החישוב הפשטנית לצורף ניתוח בסיסי של חברות וכדאיות השקעה. גורמים שונים משפיעים על המכפיל, ובהם רווח נקי, רווח תפעולי, מחיר ההון העצמי, שיעור הצמיחה ברווח נקי, יחס חלוקה ועוד.
יש הגדרות נוספות למכפילי הרווח, למשל:
בטבלאות של מניות החברות אשר נסחרות בבורסה ניתן למצוא את נתון המכפיל, לרוב החברות הנסחרות מציגות מכפיל חיובי. המכפיל החיובי מעיד על חברה רווחית, אך כפי שציינו זו אינדיקציה ראשונית ובסיסית למדי לגבי כדאיות ההשקעה.
מכפיל שלילי עלול להצביע על חברה שנקלעה להפסדים או שהיא נמצאת בסיכון גבוה לפשיטת רגל, אך במקרים מסוימים המכפיל השלילי יכול להעיד על חברה הנמצאת בדרך לצמיחה. לכן, יש להתייחס לתמונה הכללית והמקיפה מאחר שהמכפיל השלילי יכול להעיד על חברה שצפויה לצמוח במהירות, וכדאי לבחון האם היחס נותר לאורך זמן ואם כן, ככל הנראה עדיף להשקיע במקום אחר.
חברות רבות נוהגות לפרסם תחזית רווח עדכנית וכך ניתן לחשב את המכפיל העתידי. החישוב של המכפיל העתידי מבוסס על שני הרבעונים האחרונים של החברה בשקלול של שני הרבעונים הבאים (רבעונים עתידיים), והחישוב לפי נתונים אלו מאפשר לקבל תמונת מצב מדויקת יותר ולהסיר לגבי כדאיות ההשקעה.
משקיעים ואנליסטים עושים שימוש נרחב במכפילי רווח ובאינדיקטורים נוספים כמו מכפיל הכנסות, רווח תפעולי, שיעור הצמיחה ועוד. חשוב לציין כי הערכת שווי לחברה מסוימת מבוססת בין היתר על ציפיות השוק, מוצרי החברה, שינויים בגודל ובמאפיינים נוספים בשוק, איכות ההנהלה של החברה ועוד. אם מחשבים מכפיל נמוך יש לבדוק את כדאיות ההשקעה מאחר שהוא עשוי להעיד על פוטנציאל צמיחה נמוך בחברה אותה בודקים, כמובן ביחס לחברות אחרות באותו ענף, ובנוסף מכפיל רווח נמוך יכול להעיד על בעיות אחרות הקשורות לחברה ו/או במוצריה.
לכן, חשוב להתייחס לפרמטרים שונים ולהציב נתונים ממספר מקורות, בין היתר יש להתייחס להיוון תזרים המזומנים של החברה, צפי רווחים עתידי, שווי נכסים וכו’, ויש להעמיק במחקר אודות פעילות החברה על מנת לקבל תמונת מצב מדויקת ושלמה יותר ולא להסתמך רק על מכפילי רווח.
לסיכום, כאשר מעוניינים לבצע הערכת שווי חברות ולקבל החלטות שקולות ומיטביות מומלץ לפנות למומחים, ובהם משרד רואי חשבון המתמחה בהערכת שווי חברות באמצעות מחקרים מעמיקים וכלים מתקדמים. למידע נוסף ולייעוץ מקצועי בנושא הערכת שווי חברה וחישוב מכפילי רווח הנכם מוזמנים לפנות למומחים של מערכת הנהלת חשבונות UCAN2.