1-700-700-655 חודש מתנה

הפקדות סוף שנה לעצמאים

למה לא להכיר את האפשרויות?

מהן הפקדות סוף שנה לעובדים עצמאים? מה הסכומים שעצמאי חייב להפקיד לחיסכון הפנסיוני עד תום שנת המס? מה קורה אם לא מפקידים כסף בחיסכון הפנסיוני לעצמאים? מהן הטבות המס שהמדינה מציעה לעצמאים שמפקידים כסף לחיסכון הפנסיוני? המומחים של מערכת הנהלת חשבונות באינטרנט UCAN2 הכינו מדריך בנושא הפקדות סוף שנה לעובדים עצמאים.

 

מבוא כללי

חוק התייעלות כלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנים 2017 ו-2018) מסדיר את החובה החלה על עצמאים להפקיד באופן עצמאי כספים לצורך חיסכון פנסיוני, בשיעורים המפורטים בחוק. עצמאי חייב להפקיד תשלומים לחיסכון פנסיוני עד תום שנת המס, ועליו להפקיד 4.45% על חלק מההכנסה החייבת בהפקדה שאינו עולה על מחצית מהשכר הממוצע במשק, ובנוסף עליו להפקיד 12.55% על חלק ההכנסה החייבת בהפקדה העולה על מחצית מהשכר הממוצע במשק.

בגין הפקדות סוף שנה לעצמאים, כל עצמאי זכאי להטבות מס משתלמות, ובאפשרותו להפקיד את הכספים באופן חד פעמי ולקראת תום שנת המס, או בתשלומים במהלך שנת המס. כמו כן, חשוב לדעת כי העצמאי יכול להפקיד סכומי כסף נוספים לביטוח הפנסיוני שהוא בחר, מעבר לסכומי ההפקדות הקבועים בחוק, וכך העצמאי יכול להגדיל את החיסכון לפנסיה וליהנות מקצבה גבוהה יותר בגיל הפרישה מהעבודה, וליהנות מהטבות המס המוצעות על ידי המדינה.

כדאי לדעת כי חוק פנסיה חובה לעצמאים שנכנס לתוקף בשנת 2017 במסגרת חוק ההסדרים נועד להבטיח את העתיד הכלכלי של העצמאים בגיל הפנסיה, וזאת לאחר שנים רבות שבהן העצמאים כמעט ולא דאגו לחיסכון פנסיוני עבורם. לכן, רבים מהעצמאים שיצאו לפנסיה נאלצו להתמודד עם קשיים כלכליים בגיל השלישי, כלומר לאחר הפרישה מהעבודה, ומסיבה זו המדינה החליטה לחייב את העצמאים לדאוג לעצמם לחיסכון פנסיוני שיבטיח את עתידם הכלכלי והפנסיוני, בדיוק כפי שהמדינה דאגה לחובת הפנסיה עבור ציבור השכירים.

 

הפקדות סוף שנה לעצמאים – למה ואיך?

חוק פנסיה חובה לעצמאים קובע כי כול עצמאי חייב להפקיד כספים לביטוח הפנסיוני, בדיוק כמו החובה שחלה על ציבור המעסיקים והשכירים במשק. לכן, החל משנת 2017 חייבים העצמאים, כולל עוסק מורשה או עוסק פטור, להפקיד חלק מההכנסה שלהם לחיסכון פנסיוני, והם רשאים לבצע הפקדות סוף שנה לקופת גמל הכוללת רכיב חיסכון המאפשר להם לקבל קצבה לאחר הפרישה מהעבודה, והם יכולים לשלב בחיסכון הפנסיוני שלהם רכיב של ביטוח חיים למקרה של נכות (אובדן כושר עבודה) ולמקרה מוות.

כאמור, החוק קובע את שיעור ההפקדה המינימלי לחיסכון הפנסיוני לעצמאים בדרך הבאה:

  • עבור חלק ההכנסה החייבת שאינו עולה על מחצית מהשכר הממוצע במשק, כלומר החלק שעד 75,216 ש”ח נכון לשנת 2024 (השכר הממוצע לחודש בשנת 2024 הוא 12,536 ש”ח), העצמאי חייב להפקיד 4.45% מההכנסה החייבת.
  • עבור יתרת ההכנסה החייבת ועד גובה השכר הממוצע השנתי במשק, כלומר עד 150,432 ש”ח, העצמאים חייבים להפקיד 12.55%.

העצמאים אינם חייבים להפקיד לחיסכון הפנסיוני עבור חלק מההכנסה החייבת שמעל השכר הממוצע השנתי במשק, כלומר על החלק שמעל 150,432 ש”ח.

 

האם כל עצמאי חייב להפקיד?

החל משנת 2017 כל העצמאים חייבים לבצע הפקדות סוף שנה לעצמאים על פי השיעור שנקבע בחוק. החובה להפקיד כסף לחיסכון הפנסיוני חלה גם על עוסק פטור ועוסק מורשה. כדאי לדעת כי החל משנת 2018 ניתן להטיל קנס על עובדים עצמאים שההכנסה השנתית שלהם עולה על 70,560.24 ש”ח, נכון ל-2024, שלא הפקידו לחיסכון הפנסיוני את הסכומים שנקבעו בחוק.

העצמאים שלא הפקידו בזמן לחיסכון הפנסיוני מקבלים התראה מוקדמת לפני הטלת המס, ואם הם לא מבצעים הפקדות סוף שנה לעצמאים כנדרש בחוק יוטל עליהם קנס כספי בגובה 500 ₪, עבור כל שנת מס שבה הוא לא הפקיד לחיסכון הפנסיוני, והסכום עשוי להשתנות בגלל הצמדה למדד.

 

האם קיימות הטבות לעצמאים בהפקדות סוף שנה?

חשוב לציין כי הפקדות סוף שנה לעצמאים כוללות הטבות מס משתלמות שלא כדאי לפספס. המדינה מעניקה את הטבות המס לעצמאים כדי לעודד אותם לדאוג לעתידם לאחר הפרישה מהעבודה, ויש אפשרות להפקיד סכומים גבוהים מהסכומים המינימליים שנקבעו בחוק ולממש את הטבות המס המשתלמות הבאות:

הטבה בניכוי (הוצאה מוכרת)

ניכוי סכום ההפקדה לחיסכון הפנסיוני מתוך ההכנסה החייבת במס מוכר כהוצאה מוכרת, זו הטבה משתלמת מאוד לעצמאים והיא מוגבלת להפקדות של עד 11% מההכנסה ולא יותר מסכום של 25,608 ₪ בשנה (נכון ל-2024).

הטבה בזיכוי (החזר מס)

העצמאים זכאים גם להטבה בזיכוי עבור ניכוי ממס בשיעור של 35% משווי ההפקדה, עבור הפקדות של עד 5% מההכנסה ולא יותר מהתקרה שנקבעה לעמית מוטב (סך הפקדות לפחות 24,069.12 ₪), כל עוד הוא הפקיד סכום שאינו עולה על 11,640 ₪ לשנה, ועבור מי שאינו מוגדר כעמית מוטב נקבע כי באפשרותו לקבל הטבה זו עד לתקרה בשיעור של 16,440 ₪.

 

דוגמה נכון לשנת 2024

סכום הפקדות סוף שנה לעצמאים מבוסס על השכר הממוצע במשק, והשכר הממוצע נקבע על ידי ביטוח לאומי בתחילת חודש ינואר של כל שנת מס, וזאת לפי סעיף 2 לחוק הביטוח הלאומי. בשנת 2024 השכר הממוצע במשק עומד על 12,536 ₪.

כדי לחשב הפקדות סוף שנה בודקים מה הייתה ההכנסה החייבת של העצמאי, כלומר מחשבים את ההכנסות פחות ההוצאות המוכרות לצרכי מס, ואת ההכנסה החייבת מחלקים לפי מדרגות מס הכנסה ורק אז בודקים האם ההכנסה החייבת מגיעה לשכר הממוצע במשק. לכן, עבור הכנסה עד מחצית מהשכר הממוצע במשק העומדת על 6,268 ₪ לחודש העצמאי נדרש להפקיד 4.45% ממנה, כלומר עד 249 ₪ לחודש, ועבור הכנסה מעל מחצית מהשכר הממוצע במשק ועד גובה השכר הממוצע עליו להפקיד 12.55%, כלומר עד 787 ₪ נוספים לחודש.

דוגמה:

אם ההכנסה החודשית של העצמאי עומדת על 7,500 ₪ עליו להפקיד 4.45% ממחצית השכר הממוצע (6,268 ₪), כלומר עליו להפקיד 279 ₪ לחודש, ובנוסף עליו להפקיד 12.55% מהיתרה, העומדת על 1,232 ₪, כלומר סכום נוסף בגובה 155 ₪ לחודש, וסה”כ ההפקדה החודשית שלו תעמוד על 434 ₪ בחודש (הפקדה שנתית בסך 5,203 ₪).

אם ההכנסה החודשית של העצמאי עומדת על 12,536 ₪ או יותר, העצמאי חייב להפקיד 4.5% מההכנסה העומדת על 6,268 ₪ ובנוסף עליו להפקיד 12.55% על היתרה (6,268 ש”ח), וסה”כ ההפקדה החודשית תהיה 1,066 ₪, ובשנה עליו להפקיד 12,788 ₪.

 

אילו אפשרויות קיימות?

ניתן לבצע הפקדות סוף שנה לעצמאים לאפיקי החיסכון הפנסיוני הבאים:

קופת גמל

תוכנית חיסכון לטווח בינוני או ארוך המעניקה זיכוי וניכוי מס לעצמאים החוסכים בקופת הגמל. העצמאי יכול להפקיד בקופת גמל לתגמולים עד 16.5% (ללא כיסוי אובדן כושר עבודה) מההכנסה החודשית שלו, עד לתקרה שנקבעה.

קרן השתלמות

קרן השתלמות לעצמאים היא מכשיר חיסכון כללי לטווח בינוני המיועדת לעובדים עצמאים בעלי הכנסה מעסק או משלח יד. ניתן למשוך את הרווחים שנצברו בקרן השתלמות וליהנות מהטבת פטור ממס רווחי הון כל עוד סכום ההפקדה מדי שנה לא עלה על 20,520 ₪, נכון ל-2024, והכספים נמשכו בסיום התקופה של 6 שנים, או לאחר 3 שנים אם משתמשים בכסף למימון השתלמות או לימודים.

קרן פנסיה

יש מגוון קרנות פנסיה לעצמאים הכוללות ביטוח למקרה של נכות או מוות, וההפקדה לקרן פנסיה מזכה בהטבות מס משתלמות.

למידע נוסף ולייעוץ מקצועי בנושא הפקדות סוף שנה לעצמאים – אנא צרו קשר עם המומחים של UCAN2.

 

נכתב ע”י:

יורם שיפר –  רו”ח, מבעלי משרד רו”ח זיו, שיפר ושות’,
יזם אינטרנט בלתי נלאה, מפתח המערכת UCAN2
ועוד כמה וכמה מערכות אחרות שנועדו לעזור לבעלי עסקים לעוף אל עבר הזריחה.
הוא גם מנגן על חצוצרה, מופיע עם תזמורת כלי הנשיפה כלים שלובים ובסך הכל.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי