1-700-700-655 חודש מתנה

הכחשת עסקה

הכחשת עסקה - מהי ולמה אתם כבעלי עסקים קשורים אליה?

האם לקוחות העסק יכולים להכחיש עסקה בטענה כי הם לא קיבלו תמורה או בטענה כי הם לא ביצעו את העסקה? מהי הכחשת עסקה? באילו מצבים ניתן להכחיש עסקה? האם החוק מחייב את חברות האשראי להחזיר כסף ללקוח הטוען כי החיוב בכרטיס האשראי אינו מוכר לו או שהוא לא קיבל את התמורה מבית העסק? המומחים של מערכת UCAN2 הכינו מדריך בנושא.

 

מהי הכחשת עסקה?

עד שנת 2019 תהליך הכחשת עסקת אשראי היה מורכב מאוד והקשה בעיקר על בעלי העסקים. כדי למנוע הונאה בכרטיס אשראי הוחלט לשנות את המנגנון להכחשת עסקה, וחברות האשראי החלו להבדיל בין שני סוגים עיקריים של עסקאות אשראי בדרך הבאה:

עסקת אשראי במסמך מלא – העסקה בוצעה בבית העסק עצמו, כלומר בנוכחות הלקוח. במקרה זה הלקוח מציג את כרטיס האשראי שלו ועליו להזדהות ולחתום על שובר האשראי בסיום הליך הסליקה.

עסקת אשראי במסמך חסר – העסקה בוצעה מרחוק, כלומר ללא נוכחות הלקוח בעסק הפיזי, וללא זיהוי פרונטלי בבית העסק. במקרה של עסקת אשראי מרחוק הלקוח אינו מציג את כרטיס האשראי שלו, כמו במקרה של עסקה המבוצעת באמצעות הטלפון, למשל הזמנת חדר אירוח בבית מלון בעסקה טלפונית, או שהלקוח רוכש מוצר או שירות באתר אינטרנט.

חשוב לציין כי חיובים בכרטיסי האשראי מתבצעים בפועל באחת משתי הדרכים הבאות:

תשלום מרחוק – תשלום באמצעות הטלפון או באמצעות מערכת סליקת אשראי באתר אינטרנט. כלומר עסקה במסמך חסר על פי לשון החוק. במקרה של הכחשת עסקה שבה בוצע תשלום מרחוק חובת ההוכחה חלה על בית העסק.

תשלום בבית העסק – הלקוח משלם בגין העסקה בקופה של בית העסק תוך הצגת כרטיס האשראי שלו.

 

באילו מצבים יש צורך בכך?

המצבים העיקריים שבהם יש צורך לבצע הכחשת עסקה הינם:

אי קבלת תמורה – חוק כרטיסי אשראי קובע כי לקוח ששילם עבור מוצר או שירות אך לא קיבל תמורת התשלום את המוצר או השירות שהוא הזמין זכאי לבקש מחברת האשראי שלו לבטל את העסקה.

חיוב לא מוכר – כאשר לקוח מבחין בפירוט דף העסקאות שהוא ביצע באמצעות כרטיסי האשראי שלו חיוב מבית עסק מסוים שאינו מוכר לו ושהוא משוכנע כי לא ביצע מול העסק עסקה כלשהי, במצב זה הלקוח רשאי לדווח לחברת האשראי על המקרה ולדרוש את ביטול העסקה. זהו מקרה יחסית נפוץ של הונאה בכרטיס אשראי.

עסק לא מוכר ללקוח – בשנים האחרונות ניתן להבחין בעלייה במקרי ההונאה באמצעות כרטיסי אשראי, וישנם מצבים שבהם מבחינים בחיוב אשראי בפירוט העסקאות מבית עסק לא מוכר ללקוח. בתוך כך, חשוב לזכור כי ישנם עסקים רבים שהשמות שלהם ברשות המיסים ובחברות האשראי שונים מהשם המסחרי, לכן ייתכן מצב שבו הלקוח מבקש לבצע הכחשת עסקה למרות שבפועל הוא ביצע את הרכישה וחברות האשראי בודקות את הנושא ומבררות את העניין מול הצדדים המעורבים בעסקה.

 

מהי הכחשת עסקה בכרטיס אשראי?

החוק מאפשר ללקוחות של חברות כרטיסי האשראי והבנקים להכחיש עסקה שבצעה באמצעות חיוב כרטיס האשראי, במצבים כמו אי קבלת מוצר שהוזמן במועד האספקה שהובטח על ידי העסק, חיוב לא מוכר ועוד.

חברות האשראי מבצעות בדיקה יסודית בכל מקרה של הכחשת עסקת אשראי כדי לברר האם העסקה בוצעה, האם התקבלה תמורה או שמדובר בהונאה מצד הלקוח או מצד בית העסק.

 

האם יש חוק המחייב החזר כספי מחברת האשראי?

חוק כרטיסי אשראי קובע את התנאים המחייבים להחזר כספי מחברת האשראי, ובמקרה של עסקה במסמך חסר הלקוח חייב להודיע על המקרה באופן מיידי. החוק דורש עדכון של חברת האשראי שהנפיקה את הכרטיס בתוך 30 ימים ממועד קבלת דף פירוט העסקאות.

 

איך בעלי עסקים מתמודדים עם הכחשות עסקה?

חשוב לדעת כי התהליך להכחשת עסקה פוגע בלא מעט עסקים מאחר שיש לקוחות שמנסים לבצע הונאה ולמרות שהם ביצעו עסקה הם מדווחים לחברת האשראי שלהם כי הם לא קיבלו את התמורה. תהליך זה עלול לגרום להפסד כספי לבעלי העסקים במיוחד אם אין להם ספח ותיעוד המוכיח את ביצוע העסקה וקבלת התמורה על ידי הלקוח, ובנוסף יש לשלם עמלות גבוהות לחברת האשראי המטפלת בנושא.

למידע נוסף אנא צרו קשר עם המומחים של מערכת UCAN2.

לקבלת הסבר ופרטים מיועץ מקצועי